Anadolu Coğrafyası Keşif ve Araştırma Topluluğu

Hasan Dağı Tırmanışı

hasdagKamp Yerleri ve Rota Bilgisi:
Karbeyaz otel önüne 26 Eylül Kamp 27 Eylül sabahı Hasan Dağı Yılan kar rotasından 3268m Zirve tırmanışı aynı gün aynı yoldan 15.30 civarı dönüş. Yaklaşık tırmanış 6.30 saat iniş 4.00 saat olarak planlanmıştır.
 25 Eylül 2009
25 Eylül akşamı saat 21.30’da Selçuk İlçesinden; Selçuk’ tan Neşe YOLCU, Hulusi KAYA, Özgür AYDOĞAN, Ulaş KAYA ; Söke’ den Özel PAK, Hümeyra YIKILMAZ, İsmail DEMİRCİ, Savaş ADAKALE ; İzmir’ den Vardar AÇAN, İsmail IŞILDAK olmak üzere 10 kişi ile harekete başladık.
 26 Eylül 2009
Hasan Dağı zirve tırmanışı 3268 metrede tek bir zirve yapılacak şekilde planlanmıştı. Ekibe katılan sporcuların bir kısmıyla da Aksaray’ da buluştuk. Dostlarımdan İstanbul’dan gelen Süleyman ERGÜN ve Senem Ergül; Aksaray’dan Sultan Altan; Tunceli’den Bülent AK ; Niğde’den Ali HAVZAN’ın katılımıyla ekibimiz son halini aldı.
Aksaray Jandarma Komutanlığından son izin ve bilgi işlemlerimizi tamamlamak için bir sure bekledik. 08.15 Sabah kahvaltısı için Kurşunlu Camiinin oraya doğru (heykelin olduğu meydan da deniyor) yola çıktık. Hasan Ustanın lezzetli kahvaltısını deneyimlemek için 08.25 gibi lokantaya vardık. Küçük bir işletme ve kahvaltısı oldukça güzel.
Aksaray yaklaşık olarak 905m kotunda. Bugünkü hava sıcaklığı 25 ° C ve oldukça iyi. Tuvalet ihtiyacımız için Kurşunlu Camii arkasında bulunan tuvaletleri kullandık.
Kamp yerinde ihtiyaç duyabileceğimiz son alışverişlerimiz için Garaj istikametinde sağ tarafta bulunan Ceylanlar Markete gittik. 10.35 yolumuzun üzerinde bulunan Ihlara Vadisine ziyaret için oradan ayrıldık. Şeyh Veli Somuncu Baba Türbesi yanında geçtik ve yolumuzun sağ tarafında mezarı olmayan mezarlık denilen yeri gördük. Ihlara Vadisi yolu üzerinde yok denebilecek kadar az ağaç var. Saat 10.50 sularında Doğantarla’ dan geçtik. Yolumuz üzerinde bolca kabak tarlaları olduğunu gördük. Burada kabak çekirdeklerini kuruttukları yerleri görmek mümkün.
Saat 11.26 sularında Ihlara Vadisine ulaştık. Ihlara Vadisinde Erciyes ve Hasan Dağı tüflerinin oluşturduğu morfolojinin insanı büyülememesi elde değil. Yaklaşık 300 basamak merdiven ile vadi tabanına iniş yapabiliyorsunuz. Vadi içersindeki patikaları kullanarak yaklaşık 3.5 saatlik bir zaman ayırarak vadiye güzel bir ziyarette bulunabilirsiniz. Ihlara Vadisi sit alanına girdiği için doğa yürüyüşünden başka faaliyet yapmak mümkün değil. Vadi içersindeki su akışını görebilirsiniz. Vadi genel olarak dike yakın (50 metre) bir şevle kesilerek oluşmuş. Dik yamaçlara oyularak açılmış yaşam izlerini görmek mümkün. Güzel bir gözlem için vadinin üst tarafındaki balkonları kullanabilirsiniz. Vadi yamaçlarında devrilen ve yuvarlanan bloklar yer yer vadi tabanını doldurduğunu gördük. Burada hava açık ve güneşli, yaklaşık sıcaklık 29 ° C , yaklaşık basınç 875 hPa ve yükseklik ise 1200 metre civarında. Ihlara vadisinde konaklamak için H & J Vadibaşı turistik tesisleri var. Konaklamak için biraz pahalı bir yer ama mevki oldukça güzel.
Saat 12.10 gibi Helvadere mevkiine doğru yola çıktık. Hasan Gazi Soyundan Baydı Hatun Türbesini yolun sol tarafından görerek yolumuza devam ettik. Bölgede Romalılar döneminden kalma yapılar gözümüze çarptı. Helvadere de bolca alabalık tesisi bulunmakta. Biz de güzel bir ziyafet için Saray Gölbaşı Alabalık Tesisinde gittik. 12.40 gibi güzel bir yemekli öğle molası verdik. Tesiste 1 porsiyon alabalık + salata + çaya 5.00 tl ödedik. Ekstra içecekler biraz pahalı ve genel olarak balık tesislerinde bu uygulama var. 14.30 gibi kamp yerine doğru yola çıktık.
Saat 15.00 kamp yerine varış. Çadır sayısı 8. Yükseklik 1956 metre.
Kamp yeri koordinatları; Enlem: 38 ° 09’ 34’’ K ; Boylam: 34 ° 09’ 52’’ D
Kamp yerinde kayada iple antrenman yaptık saat 15.53 – 18.00. Ardından akşam yemeği için hazırlık yaptık. 18.30 gibi karanlık çökmeye başladığında hava sıcaklığı 9 ° C civarında idi. Saat 19.00 civarında yemek işimizi de aradan çıkarttıktan sonra hazırlıklar ve güzel bir uyku için birer ikişer çadırlarımıza çekilmeye başladık. Yatış saati 20.00.
Zirve tırmanışlarında gece yürüyüşü ile başladığı için uyku saatleri biraz erkene almak durumunda kalıyorsunuz. Yatmadan önce ay yoktu ve yıldızların ışık dansını izlemeniz mümkün oluyordu. Gökyüzünde bu kadar yıldız olduğunu hiç görmemiştim. Gece biraz soğuk olması nedeni ile güzel bir çadır, uyku tulumu ve mat ile keyifli bir uyku yaşayabilirsiniz. Uykunun sorunsuz olması tırmanış esnasındaki performansınızı gerçekten etkiliyor. Bu konuya biraz daha hassas yaklaşmanızı tavsiye ederim. Ve uyumadan önce tuvalet ihtiyacınızı giderin. Uyku esnasında herhangi bir sebeple çadır dışına çıkmak tekrar uyumayı zorlaştırıyor. Çadır içersinde sıvı dökmemeye dikkat edin, eğer böyle bir durum olursa mat veya diğer eşyalar ıslanmadan hemen kurulayın. Siz fark etmesenize uyku esnasında sizi çok fazla üşütüyor ve performansınızı olumsuz etkiliyor. İçliklerinizle uyku tulumuna çoraplarınızı eldivenlerinizi berenizi çıkartarak girin. Yeterli kan dolaşımı sağlamak dinlenmeyi olumlu yönde etkiliyor.
 27 Eylül 2009
Gece kalkış ve hazırlık : 02.10
Yanımıza yeterli yiyecek, 1,5 lt su, çikolata ürünleri, kramp azaltmak için potasyumca bol kayısı kurusu, dut kurusu, ceviz, incir, çabuk enerji veren yiyecekler ve diğer teknik malzemeler ile hazır olma saati 02.43. Çantanızı uyumadan önce hazırlarsanız ve uyumadan termosa yeteri kadar sıcak su depolaması yaparsanız uyandığınızda ısınma ve atıştırmada kolaylık sağlayacaktır. Suyu genelde çay hazır çorba ve tang gibi ürünlerle tüketmenizde fayda var. Vücudunuzun hidroliz dengesini sağlamanız çok önemli.
Tırmanışa başlama saati 03.12, hava sıcaklığı 7 ° C. Tırmanış ekibi 14 kişi, ay yok, görüş kafa lambaları ile sağlanıyor. Yaklaşık 20 dakikalık yürüyüşten sonra 03.30 gibi 3 dakikalık soyunma molası verdik, vücudumuzun ihtiyacı olmayan giysileri bir tabaka çıkarttık. Bunu terlemeyi dengelemek amacı ile yaptık. Yürüyüş esnasında düzensiz terlemek halsizliğe ve hipotermiye kadar götüren sorunlara sebep olabilir.
İlk 36 dakikadaki yaklaşık tırmanış 145 metre.
2245 metre ; 04.24 ; 3.6 ° C
2425 metre ; 05.05 ;   0 ° C
2475 metre ; 05.18 ; – 0.7 ° C
2550 metre ; 05.41 ;   0.5 ° C ,Neşe hanımda halsizleşme ve müdahale. Vardar bey ve Neşe Hanım geri dönüşü.
2675 metre ; 06.15 ;   1 ° C     ,Çarşaka giriş.
2835 metre ; 07.02 ;   5 ° C
2940 metre ; 07.36 ;   3 ° C    ,3dakikalık mola, atıştırma, sıvı, yer yer sis içersindeyiz. Hava basıncı 694 hPa
 3075 metre ; 08.13 ; 1 ° C
3110 metre ; 08.43 ; -1 ° C ; 690 hPa
ZİRVE: Saat 09.05, Yükseklik; 3268 m. 680 hPa, Zirvede toplam 15 dk. ziyaret, ayrılış 09.20.
Yemek molası: 09.40 3055 metre, 1.3 ° C , hareket saati : 10.05.
Şu ana kadar inişte herhangi bir sıkıntı yok. Görüş oldukça iyi , keyifler yerinde. Zirvede biraz durup fotoğraf çekildik ziyarette bulunduk. Zirveden Erciyes Dağı net olarak görünüyordu ve manzara anlatılamayacak kadar güzeldi. Toplam 12 kişilik ekip ile zirve yaptık. Hava güneşli ve ısınmaya başlıyor. Yemek molasından sonra inişe geçiyoruz. Önümüzde uzun bir çarşak inişi var. Çok dikkat etmemiz gerekiyor. İniş esnasında sağ sol yamaçtan ve ortadan gelen düzensiz tırmananlar var, kaskları ve hiçbir teknik malzemeleri yok. Tırmanış için uyarıda bulunduk. Umarım sağ salim dönmüşlerdir.
Saat 11.12 civarında inişte ufak bir mola verdik 5 dakikalık, atıştırma ve sıvı ihtiyacı için. 11.20 de hareket ettik. Burada yükseklik 2730 metre idi. Çarşak inişi keyifli ancak çok dikkat etmek gerekiyor. Tehlikeli bir durum söz konusu olabilir.
Sonunda 13.22 de kamp yerine eksiksiz 12 kişi aynı anda giriş yaptık. Birbirimizi kutladık ve kucaklaştık. Fotoğraflar ile bol bol anı kaydettik. Hasan Dağı bir kez daha bizlerin ziyaretini geri çevirmedi ve sorunsuz bir tırmanış gerçekleştirdik.